הכוכב האדום פראג בשמרת

מאת יואב לרר

תמונה-1-הזמנה-משחק-מול-הכוכ
« של 12 »

ביום שישי 27/01/1967 בשעה 19:00 נערכה במגרש הכדורעף החדש בקיבוץ שמרת משחקה האחרון בארץ של אלופת צ’כוסלובקיה הכוכב האדום פראג מול סגל נבחרת ישראל. לקראת המשחק הופצו ע”י המועצות האזוריות געתון -סולם צור האזורית ומרכז הפועל מודעות לקהל הרחב ונמכרו כרטיסים ליחידים וקבוצות בארכיון נמצאו המודעה וכרטיס הזמנה, מעניין שבנוסח המודעה מצוין כי התחרות תתקיים בכל מזג אוויר ואילו בכרטיס מצוין כי במקרה של גשם יועבר המשחק לאולם סגור.

הקיבוץ התארגן לאירוח כמו למבצע צבאי. בתוכנית האירוח (תמונה 3) ובסידור העבודה שנמצאו בארכיון מפורטים סידורי התנהלות הקיבוץ כמו סידורי ארוחת ליל שישי שהוגשה לילדי הגנים ובית הספר בשעה 16:00 !? ולחברים בין השעות 17:15-18:15 וחלוקת המשימות לחברים ובני קבוצת שלהבת שהיו סדרני האירוע וענדו על שרוולם סרט אדום (תמונה 4). החברים הצטוו לנעול את חדרים בשעת המשחק מחשש לגניבות (שכנראה התרחשו). כבר בשעות אחר הצהרים המאוחרת החל קהל רב לנהור למגרש ולפי קטעי העיתונים שנמצאו בארכיון עמד מספר הצופים במשחק על 2500 איש. את הקהל הרב קידמו החברים שימשו כסדרנים. המגרש הוקף בגדר הצופים כוונו למדרון המערבי בעוד לחברי הקיבוץ נבנה בצד המזרחי הנמוך יציע מעגלות וחבילות חציר. דגלי ישראל וצ’כוסלובקיה (בארכיון נמצא דגל צ’כוסלובקיה מהמשחק תמונה 5) הונפו על תרנים גבוהים והכל היה מוכן לרגע הגדול.

לפני פתיחת המשחק הוחלפו דגלונים (דגלון קבוצת הכוכב האדום פראג עם חתימות השחקנים נמצא בארכיון תמונות 6 – 7) וילדות הקיבוץ הגישו פרחים לאורחים. תמונות מהמשחק שצולמו על ידי החוג לצילום בקיבוץ בית העמק נמצאו בארכיון ובהם נראים שחקני שתי הקבוצות וצוות “מייבשי המגרש” בפעולה (תמונות 8,9,10). בחמישייה הישראלית שפתחה את המשחק השתתפו שני נציגים מהאזור יונתן עצמון ומאיר כץ אביו של נועם כץ מאמן מטה אשר היום. המערכה הראשונה הסתיימה בהפתעה כאשר ישראל מנצחת 13:15 אך הקבוצה מפראג התאוששה וניצחה בשאר המערכות ובמשחק כולו. במערכה השלישית הופסק המשחק למשך 18 דקות עקב גשם חזק. הקהל הרב לא נטש את המגרש רמקולים השמיעו שירי לכת ו”מייבשי המגרש” גרפו את שלוליות הגשם שכיסו את משטח הבטון. לאחר המשחק נערכה בחדר האוכל מסיבה בה הוענקו לקיבות מדליות כבוד (תמונה 11). תיאור המשחק בעיתונים נמצא גם הוא בארכיון (תמונה 12). ביום השבת שאחרי המשחק וההתלהבות החלו חברי הקיבוץ בניקוי שטח המגרש לחלקם שבתיהם היו סמוך לציר כניסת הקהל אכן נעלמו כיסאות וחפצים שונים אך הגאווה על אירוח המשחק השכיחה את הפרטים הקטנים. המשחק נערך 6 חודשים לפני מלחמת שש הימים, שלאחריה נותקו היחסים עם מדיניות הגוש המזרחי, היה למפגש הבינלאומי הספורטיבי האחרון עם מדינה או קבוצה מגוש זה לשנים רבות.